29.6.2011

Mukavaa kesää !

Pitkästä aikaa päivitystä tänne blogiinkin.

Kesä on jo pitkällä, lomaahan minulla ei työpaikan vaihdon johdosta ole valitettavasti lainkaan. Onneksi kesäillat on pitkiä ja valoisia ja viikonloput vapaata.
Koirat nauttivat auringosta ja lämpimästä, mutta välillä riesana olleet sateet ei olleet niille lainkaan mieleen. Saura alias neiti prinsessa ei tykkää mennä märälle nurmelle vaan keikistelee vain terassilla tehden välillä tarpeetkin sinne :-(

Näyttelyissä ollaan käyty varsin vähän, mutta heinä- ja elokuussa aiomme olla sen suhteen vähän aktiivisempia, kun silloin on varsin paljon näyttelyitä täällä pohjois-Suomessa.
Juhannusnäyttelyssä Rovaniemellä kävimme koko trion kera ja sieltä tulikin ’täysi potti’ Gizmon ollessa ROP (toinen uros sai eh:n), Saura oli paras narttu ja vsp kera sertin ja ekan cacibinsa, Jarra paras narttu 2 ja rop-veteraani. Muita pkk narttuja ei Sauran ja Jarran lisäksi ollut mukana.
Tuomarina oli venäläinen rouva Lessi Chistyakova, joka osoittautui erittäin mukavaksi ja mikä tärkeintä, hän tykkäsi podengoista rotuna. Hän jutteli arvostelun lomassa kanssani rodusta. Hän antoi erittäin perusteelliset ja pitkät arvostelut tutkien sitä ennen koirat todella perusteellisesti. Hän kiinnitti huomiota mm. purentaan, hampaiden kokoon ja itse hampaistoon (onko puutoksia). Hän oli erittäin tyytyväinen nähdessään Jarra-veteraanillakin vielä lähes täyden (1 poistettu) hampaiston.
Lapin Kansa lehden toimittaja ja kuvaaja kävivät näyttelyssä juttusillamme myös ja näkyipä lehden nettisivuilla olevan muutama kommentti meistä.

Sauran menestys näyttelyissä on ollut Voittaja -10 näyttelyistä lähtien varsin tasaista (VSP). Gizmo iskä on vielä vienyt ROP:n Sauran nenän edestä, mutta onpa parinkin tuomarin suusta tullut ROP-kisassa kommentti ´vielä näin’. Eli joskus, ehkä piankin koittaa se päivä, kun tytär iskän päänahan vie.

Laitanpa tähän loppukevennykseksi kuvan meidän uuden kesäkulkupelistä, jonka nimesin motovaanariksi (vrt. karavaanari). Hommasimme nimittäin tuollaisen koirakärryn Eeron moottoripyörän jatkeeksi. Näin koiratkin pääsevät mukaan pyöräreissuillemme ;-)

6.3.2011

Kuulumisia


Kaikenlaista on taas tapahtunut sitten edellisen kirjoitteluni täällä....
Saura kävi virallisissa silmä- ja polvitarkastuksissa Oulussa 28.2.2011. Polvet ovat tutkineen lääkärin Kaisa Wickströmin mukaan erittäin tiukat ja syväuurteiset eli likimain täydelliset, joten niille terveen paperit (0/0).
Silmien osalta tilanne ei ollutkaan niin hyvä. Molemmista silmistä löytyi ylimääräisiä ripsiä/karvoja eli diagnoosi distichiasis. Toisesta silmästä löytyi myös sikiöaikainen jäänne, joka ei kylläkään ole mitenkään haitallinen tai periytyvä. Distichiasis sen sijaan on perinnöllinen, mutta sen periytymismekanismi ei ole tiedossa. Ell kehoittikin etsimään Sauralle sulhasen, jolla ei ole samaa ongelmaa, sillä kahta kantajaa ei tule yhdistää.
En kyllä tämän silmädiagnoosin johdosta aio jättää Sauraa pois jalostuskäytöstä, koska se on muuten erittäin terverakenteinen ja hyvä podengo narttu, jollaisia ei Suomessa pilvin pimein ole. Jos sillä olisi joku muukin vakava ulkonäöllinen tai terveydellinen virhe, niin sitten jalostuskäyttöä ei voisi harkita.

Eilen kävimme osaltamme tämän vuoden ensimmäisen näyttelyn, joka oli ryhmänäyttely Juuassa. Tuusniemen ryhmiksen kun jätimme pari viikkoa sitten väliin ulkona -30 asteen lukemissa paukkuneen pakkasen takia.
Juukaan oli valitettavasti tullut tuomarinmuutos emmekä siten päässeet sille tuomarille, jolle olin koirat ilmoittanut. Uusi tuomari oli Harto Stockmari, joka tykkäsi kyllä koiristani varsin paljon. Gizmo oli ainoa pieni kk uros ja saatuaan erin ja sa:n tuli myös parhaaksi urokseksi. Narttuja oli mukana kolme. Saurasta tuomari tykkäsi todella paljon ja palkitsi sen junnuluokassa eri:lla ja sa:lla. Avoimen luokan narttu sai eh:n. Jarra pääsi kisaamaan Sauran kanssa paras narttu kehään, kun sai tuloksen eri + sa + ROP-veteraani. Saura vei voiton PN-kisassa ja siten ROP-valinnassa olivat vastakkain iskä ja tytär. ROP-valinta ei ollut tuomarille helppo, koska Saura liikkuu melkein yhtä upeasti kuin Gizmo, mutta tuomarin sanoja lainatakseni: uros on niin paljon valmiimpi, joten voitto sille.
Mutta vielä se päivä koittaa, että Saura iskän 'päänahan' vie...
Kiitokset Martille esittämisavusta PN ja ROP kehässä.

Tässä Sauran saama upea arvostelu: "Narttumainen kokonaisuus, jolla oikeat mittasuhteet. Hyvä pää, ilme ja purenta. Hyvä kaula ja ylälinja. Hyvä eturinta, eriomainen runko. Rodunomaisesti kulmautunut. Oikea karvanlaatu. Liikkuu joustavalla, helpolla liikkeellä."

Vuoden podengo 2010 kisan tulokset on julkistettu eilen: Gizmo kokonaiskisan 2. ja paras pieni karkeakarvainen. Jarra veteraanikisan kolmas. Vuoden pentu -kisan voitto olisi ollut Wiccan (Irezumi Vinho Branco), mutta valitettavasti sen ilmoittautumislomake ko. kisaan oli jäänyt epätietoisuuden vuoksi lähettämättä.

Kuukauden päästä on tulossa jälleen muutoksia minun ja koirieni elämään. Se tapahtuu tällä kertaa paikkakunnan muutoksen merkeissä. Olen nimittäin saanut työpaikan Oulusta, joten meistä tulee oululaisia :-)

18.1.2011

Elämän kuperkeikkoja

Sisko ja sen veli

Elämäni se jatkaa vaan kuperkeikkojen pyörimistä... Välillä mennään
eteenpäin, välillä taaksepäin.
Aloitetaan niistä eteenpäin vievistä. Löysin heinäkuussa todella kivan
saunallisen rivitalokaksion itselleni ja koirilleni. Teinkin siitä
pikimmiten kaupat ja olen asunut siellä elokuusta lähtien. Asuntoni
sijaitsee noin 3 km:n päässä Iisalmen keskustasta rauhallisella Papinahon
asuinalueella, jossa olen elänyt lapsuudessani ja nuoruudessanikin. Tuttu
seutu siis ja ennen kaikkea hyvät ulkoilumahdollisuudet koirien kanssa.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löysin loppusyksystä rinnalleni
uuden kumppanin ;-) Eero asustelee Oulussa, mutta on viettänyt kyllä aika
tiiviisti aikaa luonani Iisalmessa. Tällaiselle paketille (minä + 3
koiraa) ei ihan millainen mies tahansa kelpaa. Eero tulee todella hyvin
toimeen koirieni kanssa ja tykkää niistä varmaan jo yhtä paljon kuin
minäkin. Myös näyttelyissä hän toimii hyvänä ’kepona’. Tärkeintä tietysti
kuitenkin on se, mitä hän sai aikaan sydämessäni...

Sitten niistä taaksepäinkuperkeikoista... Heti joulun jälkeen menehtyi
veljistäni nuorempi, minua 5 vuotta vanhempi Teijo. Olimme lapsuudessa kuin
paita ja peppu ja välimme olivat läheiset aina hänen lähtöönsä saakka. Ehdin
vielä jouluaattona käydä häntä katsomassa sairaalassa ja juttu luisti
melkein normaaliin tapaan ja nauroimme yhdessä. Enpä olisi silloin arvannut,
että vain viisi päivää myöhemmin joutuisin hyvästelemään hänet
lopullisesti....
Sain juuri KYS:sta hänen kuolintodistuksen, joka on kyllä varsin karua
luettavaa. Välitön kuolinsyy on status epilepticus (= pitkittynyt
epileptinen kohtaus) ja muut kuolemaan vaikuttaneet tilat keuhkokuume, ARDS(= äkillinen hengitysvaikeusoireyhtymä) sekä akuutti munuaisten
vajaatoiminta ja monielinvaurio. Tuon luettua tuli mieleen, että onneksi
hänet pidettiin narkoosissa viimeiset päivät eikä hän tuntenut noiden
vaikutuksia ja kipua tai niin aikakin toivon ja uskon.
Hyvästelin äitini ja Eeron kanssa Teijon 29.12.10 illalla ja sen jälkeen
hänet otettiin pois hengityslaitteesta ja hän menehtyi klo 17.30.
Saatamme Teijon haudan lepoon 22.1.2011. Tulen kantamaan hänet isoveljeni ja neljän muun kantajan kanssa hautaan.

Muutosten aika jatkuu ja nyt oli vuorossa sukunimeni vaihto. Eron jälkeen oli
päivänselvää, että otan tyttönimeni takaisin. Kun lopullinen eropäätös tuli,
laitoin nimenvaihtoilmoituksen heti maistraattiin ja sain viime perjantaina
sieltä päätöksen, että nimeni on jälleen Tuija Tuorilainen.
Aika näyttää, mitä muita muutoksia tulevaisuus tuo minulle tullessaan.
Toivon kuitenkin, että tulevat olisivat positiivisia ja voisivat sisältää
esim. työpaikan ja talon Oulusta....

Koirien kanssa ollaan pidetty näyttelytaukoa sitten Helsingin voittaja näyttelyiden, mutta palaamme kehiin jälleen helmikuun loppupuolella. Saurastakin tuli 'iso tyttö', kun ekat juoksut alkoivat. Myös siskolikka Wiccalla on jo aikuinen tältä osin.
Saura on saanut massaa lisää ja alkaa näyttää varsin hyvältä ja kun on luonteeltaankin varsinainen ilopilleri, niin mikäs on tyttöä kehiin viedessä.

23.12.2010

Erilainen joulu




Nanaa ja Nettiä muistaen. Ensimmäinen joulu ilman näitä kaveruksia, jotka viettävät jouluaan koirien taivaassa.

15.12.2010

Voittaja näyttelyt 2010


(kuvat Tiia Tamminen)
Helsingin messukeskuksessa oli kaksi voittaja näyttelyä 11.-12.12.2010. Lauantaina ensimmäistä kertaa Helsinki Winner ja sunnuntaina perinteinen Vuoden Voittaja.
Lauantaiksi podengoille oli tullut tuomarinmuutos ja ranskalaisen tuomarin sijaan ne arvosteli v.2009 päänäyttelyssäkin podengot arvostellut portugalilainen Rui Oliveira.
Pieniä karkeita oli ilmoitettu 8 urosta ja 10 narttua.
Valioluokassa esiintyivät Gizmo ja poikansa Oliver. Molemmat palkittiin erinomaisella vaikka tuomari ei ymmärtänytkään Gizmon talvinenää vaan moitti sitä liian vaaleaksi. Kilpailuluokassa Gizmo tuli toiseksi ja Oliver kolmanneksi. Paras uros kehässä väliin kiilasi vielä nuorten luokan uros ja niinpä Gizmo PU3 ja Oliver PU4. Oliverin sijoitus oli pettymys, koska samainen tuomari laittoi Oliverin ROP:ksi päänäyttelyssä 2009.

Sitten oli aika mennä kehään kera hulivili-Sauran, joka oli virtaa täynnä odotettuaan vuoroaan. Sain tyttösen hieman rauhoittumaan ja esiintyminen sujui lopulta ihan hienosti aivan kuten kuvista näkyy.
Junnunarttuja oli ilmoitettu kolme, mutta yksi oli poissa ja niinpä kehässä esiintyi vain Saura Wicca-siskonsa kera. Molemmat saivat erinomaisen, tuomari tykkäsi molemmista paljon ja sanoi keskinäisen järjestyksen päättämisen olevan tosi vaikeaa. Kävellytti koiria uudelleen ympäri ja edestakaisin kunnes osoitti Sauran ykköseksi ja Wiccan kakkoseksi. Hän sanoi tykkäävänsä enemmän Sauran päästä ja siksi tämä järjestys.

Valioluokassa esiintyi Weppi, jonka tuomari sanoi olevan liiaksi keskikokoinen podengo kooltaan ja tyypiltään. Outoa sinänsä, kun rotumääritelmän mukaanhan pienen kuuluu olla kuin keskikokoinen, mutta vain pienempi. Ja kokoeroahan niillä on varsin paljon (pieni 20-30 cm), keskikokoinen (40-54 cm). Eikähän Weppi ole lähelläkään keskikokoisen alarajaa kokonsa puolesta vaikka isokokoinen pieni podengo onkin. Weppi sai siten laatuarvostelun 'erittäin hyvä'.
Jarran suhteen odotukset eivät olleet kovin korkealla, koskapa 2009 päänäyttelyssä samainen tuomari antoi sille eh:n vaalean kirsun värin takia. Vein Jarran kuitenkin kehään, kun ilm.maksua ei varatuomarijärjestelmän takia saanut takaisin. Yllättäen tuomari antoikin Jarralle eri:n, mutta sijoitti toisen veteraaninartun sen edelle.

Paras narttu kilpailu

Sekä Saura että Jarra pääsivät PN-kisaan, jossa Jarran esitti Miia (suuret kiitokset !). Ja olinpa lentää pyllylleni, kun tuomari laittoi Sauran voittajaksi.
Kakkoseksi tuli valioluokan narttu ja kolmanneksi Wicca. Jarra ei sijoittunut.


Rotunsa paras kisan voitto meni sentään valiourokselle. Eihän tuollainen 11 kk ikäinen junnunarttu sitä vielä ansaitse.

Irezumi kasvattajaluokka saatiin kokoon ja sen tuomari palkitsi kp:lla. Koirat vasemmalta oikealle: Saura, Wicca, Weppi ja Oliver.


Sauran lauantain arvostelu: Scull a bit narrow. Very nice shape. Good coat. Good set of ears. Good pigmentation. Good movement. Good tail carriage. Good topline. Good movement.

VUODEN VOITTAJA 2010 NÄYTTELY
Sunnuntaina podengot arvosteli Svend Lövenkjaer Tanskasta. Hän ei ole varmaankaan kovin paljon podengoja arvostellut ja saikin hieman ihmetystä aikaan, kun jakoi varsin paljon h:ta (hyvä) ja jopa T:tä (tyydyttävä). Koiria oli ilmoitettu 13+12.
Gizmo ja Oliver saivat erinomaisen, Gizmo lopulta PU2. Oliver ei yllättäen sijoittunut PU-kisassa.

Nartuissa kärjen järjestys aikalailla sama kuin lauantaina:
1. Saura
2. Wicca
3. valionarttu
4. + ROP-veteraani Jarra

Sauran sunnuntain arvostelu: Excellent type. Beautiful outline. Very well moving with straight topline. Lovely head. Correct ears. Slightly too prominent eyes. Very good foreface. Very good neck. Good forechest. Very good forelegs. Good long ribcage. Strong hindquarters. Correct set of tail. Correct attitude in the movement.

Saura sai näyttelyistä 4 voittajatitteliä: HeJW-10, HeW-10, JV-10 ja V-10 sekä ensimmäiset sertit (2 kpl).
Ei voi muuta sanoa kuin että olen erittäin tyytyväinen ja onnellinen Sauran menestyksestä. Itselleni kun ollut varsin selvää, että Saura on upea podengonarttu, mutta nyt se on sitten todettu myös tuomareiden toimesta ;-)

Oikein mukavaa joulun odotusta !